Je tomu právě rok, co Facebook učinil krok směrem k webu3 a transformoval se na Meta. Ne vše však mateřské platformě vyšlo podle plánu.
Ve videu odvysílaném na loňské online tiskové konferenci odhalil šéf Facebooku Mark Zuckerburg své velké ambice pro Metasféru. Má jít o digitální svět přístupný prostřednictvím náhlavních souprav pro virtuální realitu, který chce během následujícího desetiletí oslovit miliardu lidí.
O rok později zůstává vize internetu založeného na decentralizovaných technologiích stále v plenkách a zdaleka neodpovídá loňským očekáváním. Meta stěží uklidňuje investory poté, co mizerný report zisků způsobil pokles cen akcií o více než 20 %.
Nízká rentabilita
Meta začala v posledním kvartále roku 2021 vykazovat samostatné zisky za svůj segment virtuální reality a metaverza, zvaný Reality Labs.
Celkové tržby Reality Labs za období říjen-prosinec vzrostly ve čtvrtletí o 36 % na 877 milionů USD. Čtvrtletní zpráva o výnosech však uzavřela rok, v němž společnost investovala do svých aktivit spojených s metaverzem 10 miliard dolarů. Tato investice se však zatím nevyplácí.
V pondělí napsal předseda akcionář Meta Platforms a generální ředitel Altimeter Capital Brad Gerstner otevřený dopis Zuckerbergovi. Uvádí, že Meta se musí „dostat do formy a soustředit se“, navrhl také snížení počtu zaměstnanců a investic do metaverza.
Akcie společnosti se propadly o přibližně 70 % z 336 USD na začátku roku na zhruba 98 USD po čtvrtečním zavření trhu.
Velká očekávání
Při loňském oznámení společnosti Meta Zuckerburg vyjádřil přesvědčení, že metavers plný přizpůsobitelných avatarů a digitálních prostor bude nástupcem mobilního internetu.
Příslib platformy, která by umožnila přátelům setkávat se a účastnit se virtuálních akcí, vzbudil velkou pozornost. Tou dobou se totiž svět potýkal se pandemií Covid a různě drastickými opatřeními, která ji měla zvrátit.
Zvířata z Wall Street, jako jsou Goldman Sachs a Morgan Stanley, předpovídali, že tržní kapitalizace metaverza do roku 2030 přesáhne 8 bilionů dolarů. Podle společnosti McKinsey bylo od roku 2021 do odvětví metaverza investováno více než 120 miliard dolarů.
Proč je Meta v kaši
Finanční humbuk a spekulace o tom, čím by metavers mohl být, přijetí technologie nezvýšily.
Vlajková loď Mety, Horizon Worlds, má potíže s přilákáním nových uživatelů. Cílem společnosti bylo dosáhnout do konce letošního roku 500 000 aktivních uživatelů měsíčně, stále se však nepřekonala hranici 200 000.
Nedostatek uživatelů v metaverzu se týká dokonce i jejích vlastních zaměstnanců. V uniklém sdělení viceprezident Vishal Shah pokáral zaměstnance za to, jak málo využívají Horizon Worlds pro práci a volný čas. V květnovém průzkumu mezi tisícem zaměstnanců Meta uvedlo pouze 58 % respondentů, že rozumí strategii společnosti v oblasti metaverza.
Podle kritiků je jedním z hlavních nedostatků platforem společnosti Meta grafika aplikací zaměřených na virtuální realitu. Když Meta v srpnu oznámila spuštění své platformy metaverza Horizon Worlds ve Francii a Španělsku, média se ke kritikům přidala.
Internet zaplavily memy s avatarem Marka Zuckerberga bez nohou, načež společnost reagovala přepracováním designu a sliby o lepší grafice.
Během středeční akce pro Wall Street Journal se k podobné kritice vyjádřili i šéf herního oddělení Microsoftu Phil Spencer a generální ředitel společnosti Snap Evan Spiegel. Spencer přirovnal iteraci metaverza ke špatně sestavené videohře a jako hlavní argument uvedl její nekvalitní grafiku a rozhraní.
Další kroky
Podle Meta se očekává, že ztráty budou i ke konci roku dále „značně růst“. Zuckerberg však zůstává tváří v tvář kritice a finančním ztrátám neoblomný.
Očekává se, že Meta bude i nadále zvyšovat investice do metaverza. Předpokládané provozní výdaje tak vzrostou v roce 2023 přibližně o 14 %. Přestože se hovoří o vlně propouštění, přijala společnost ve třetím čtvrtletí 3 761 zaměstnanců.
V uniklé interní zprávě napsal viceprezident Mety: „souhrnná tíha škrtů, problémů se stabilitou a chyb brání naší komunitě zažít kouzlo Horizonu.“
Shah údajně zaměstnancům sdělil, že po zbytek roku zůstanou v „quality lockdownu“. Budou tak mít prostor pro řešení nedostatků v kvalitě a problémů s výkonem, než Horizon zpřístupní dalším uživatelům. „Aby zážitek okouzlil a vtáhnul uživatele dovnitř, musí být nejprve použitelný a dobře vytvořený,“ dodal.