S nástupem decentralizace se objevilo mnoho dApps ( decentralizovaných aplikací), které mají za cíl nahradit ty centralizované. Tato nová generace aplikací plní funkci klasických aplikací jako jsou Youtube, Spotify atd., přičemž přináší přidanou hodnotu.
Díky reálnému využití decentralizovaných aplikací Webu 3 se postupně přetváří celkový pohled na tento prostor z roviny teoretické na tu praktickou.
Problém Webu2
Řekněme, že jste si chtěli udělat radost a koupit si nové boty. K průzkumu a koupi jste použili Google. Našli jste vhodný e-shop, vybrali si boty a zboží vložili do košíku. Něco vás však vyrušilo a koupi jste nedokončili, na nákup jste úplně zapomněli. Po několika hodinách se vracíte ke svému počítači, otevíráte Youtube a tam na vás vyskočí reklama s obuví.
Vše co děláte v centralizovaných prohlížečích, od návštěvy webu, zadávání hesel až po nákup, může být sledováno a sdíleno s třetími stranami, které toho mohou využít k cílené reklamě.
Google ve svých ročních příjmech zaznamenal přes 100 miliard dolarů, což je většina koláče z celkového výdělku.
Při každém načtení webové stránky se nám často zobrazují irelevantní a obtěžující reklamy. Ani po nastavení programu pro blokaci reklam se můžou reklamy objevit. Nejen, že Vám kazí zážitek z prohlížení webu, ale stojí vás 50% mobilních dat a až 20% baterie.
Brave
Brave výše zmíněné problémy řeší. Brave je internetový prohlížeč na ochranu soukromí, umožňuje uživatelům procházet webové stránky. Má různé jedinečné funkce, jako např.:
- Žádné reklamy: V prohlížeči Brave se nezobrazují žádné reklamy. V prohlížeči si můžete reklamy zvolit a za sledování reklam získat odměnu v kryptoměně BAT.
- Žádná digitální stopa: Brave nesleduje vaše data jako jiné webové prohlížeče.
- Úspora času a dat: Na domovské stránce Brave můžete vidět, kolik dat a času jste ušetřili, což by nebylo možné, kdybyste Brave nepoužívali.
I proto Brave již pátým rokem po sobě zdvojnásobil počet měsíčně aktivních uživatelů, a to z 24 milionů k 31. prosinci 2020 na více než 50 milionů ke konci roku 2021. Rok zakončil s více než 15 miliony denně aktivních uživatelů.
Spotify/Apple Music/Amazon Music/Youtube Music
Tyto streamovací platformy zaznamenaly v roce 2021 zisk přes 8 miliard dolarů! Je poměrně smutné, že pouze frakce těchto zisků šla umělcům po celém světě.
Většina umělců je placena vydavatelskými společnostmi, což znamená, že si Spotify za využití platformy bere určitý podíl, dále platí vydavatelským společnostem a umělci dostanou jen zlomek z ceny za prodaný produkt.
V roce 2020 společnost iGroove Music zaznamenala, že Spotify vyplácela mezi $850 až $5479 dolarů za milión shlédnutí ( vyposlechnutí). Pro výdělek podobný minimálnímu platu Američanů ( $1200 dolarů) tedy musel umělec dosáhnout 220 tisíc až 1.4 milionu shlédnutí.
Tento byznys model znemožňuje mnoha umělcům vydělat významné částky.
Audius
Je tady řešení. Audius je platforma, kde jakýkoliv tvůrce hudby může své výtvory nahrát a zpeněžit.
Nejsou zde žádné restrikce, jako je nutnost smlouvy s vydavatelstvím nebo mít obrovský počet fanoušků. Audius také odměňuje umělce Audio tokeny za úspěchy, jako je pět nejpopulárnějších skladeb týdne a pět nejpopulárnějších playlistů.
Na platformě je zapojeno více než 100 tisíc umělců s více než šesti miliony uživatelů měsíčně. Audius nabízí nejvyšší kvalitu zvuku napříč bezplatnými hudebními platformami a podporuje streamování a stahování v kvalitě 320 kbps.
V současné době jde umělcům pouze zhruba 12% příjmů z hudebního průmyslu. Cílem platformy Audius je zvýšit toto číslo na 90%. To je možné díky tomu, že si podíl neberou žádní prostředníci a umělci vlastní svou hudbu.
Centralizované platformy pro streamování videa Webu 3 mají spoustu problémů. Vezmeme-li v úvahu YouTube:
- Problémy s autorskými právy
- Podvodné komentáře
- Cenzura určitých témat
- Nejisté a nízké příjmy pro tvůrce
YouTube zaplatil v Indii v roce 2020 za 1 milion shlédnutí pouze něco mezi $100 až $400 dolary. Proč tedy tato platforma vysává většinu výdělků, když existuje pouze díky jejímu obsahu, jenž je tvořen uživateli.
Odysee
je zde, aby tento problém vyřešil.
Na rozdíl od velkých technologických společností vytvořil Odysee stejný tým, který stojí za blockchainovým protokolem LBRY. Zatímco YouTube ukládá nahraná videa na své centralizované servery. Odysee funguje zcela odlišným způsobem.
Nahrává obsah do sítě, počítače v této síti sdílejí data a uchovávají je online a blockchain LBRY obsahuje pouze informace o tom, kde soubory najít.
Jedná se o decentralizovanou platformu pro streamování videa, která běží na blockchainu Library ( LBRY). Má lepší moderování a nepoužívá vaše data jako YouTube.
Tvůrce zůstává vlastníkem a dostává zaplaceno bez prostředníků, kteří by si brali podíl. Výměna obsahu probíhá peer-to-peer, a ne přes prostředníka jako je YouTube.
Existují různé aplikace jako Aether, Mastodon, Minds, Diaspora a MeWe, které poskytují lepší a decentralizovaná sociální média pro svět, kde vlastníme svá data a nejsme náchylní k manipulovanému obsahu reklam, který nám servírují současná sociální média.