Bez ohledu na tento medvědí trh je naléhavějším problémem Web3 a jeho neschopnost zpracovávat velké objemy, píše Greg Gopman. Mohou „sidechainy“ nabídnout řešení?
Nevyřešeným problémem kryptoměnového průmyslu ve skutečnosti není volatilita cen (a to říkám po pádu trhu v hodnotě bilionu dolarů, po kterém následovala současná „krypto zima“), ale škálovatelnost. Znovu a znovu jsme svědky toho, že slibné projekty trápí problémy se škálovatelností.
To se týká i blockchainů vrstvy 1 postavených na modelu proof-of-stake, ať už jde o delegovaný proof of stake, pronajatý proof of stake, regulérní proof of stake, masternode proof of stake nebo jiný. Mysleli jsme si, že PoS je řešení, než jsme měli objemy transakcí, které máme dnes, nyní víme, že je potřeba více.
Dilema škálovatelnosti Web3
Problém rozšířitelnosti je takový, kdy projekt „uspěje“ do určitého bodu a pak už nedokáže udržet další růst. Důvodem je buď nedostatek infrastruktury (uzlů), nebo nedostatečně silný ověřovací mechanismus (některé počáteční projekty jsou pro udržitelný růst vhodnější než jiné).
Transakční poplatky za Ethereum jsou již dlouhou dobu nebetyčně vysoké. Upgrade sítě a další vrstvy jako Plasma nebyly navzdory velkému humbuku vůbec efektivní. Bitcoin také zažil období silného přetížení sítě a kvůli své inherentní konstrukci proof-of-work se prostě nehodí ke globálnímu přijetí.
Herní průmysl Web 3.0 je jedním z těch, kde jsou problémy se škálovatelností nejzřetelněji vidět, a problémy jsou řetězově agnostické. Hry na Ethereu, jako jsou CryptoKitties a Axie Infinity, těžce utrpěly, stejně jako DeFi Kingdoms na Harmony. Solana má kromě her neustálé problémy s přetížením sítě z obecného používání. Jaký smysl má pouštět se do ambiciózního projektu, který selže v okamžiku, kdy se mu podaří dosáhnout většího objemu?
Sidechains na pomoc
Právě teď jsou sidechainy možná nejlepším řešením problému škálovatelnosti. Všechny přední blockchainy v oboru tyto sidechainy zkoumají, ačkoli všechny mají svůj vlastní odlišný slovník.
Polygon jim říká SuperNets, Avalanche je nazývá SubNets, Ankr jim říká Side Chains a Binance je nazývá Binance Application Sidechains (BAS). Jiní jim mohou říkat „aplikačně specifické blockchainy“ (ASB). Bez ohledu na to, jak jim chcete říkat, můžete očekávat, že v následujících letech o těchto sidechainech hodně uslyšíte. Mohly by totiž docela dobře představovat budoucnost Webu3.
Vzhledem ke všem problémům v oblasti her na Web3 existuje étos „jedna hra, jeden řetězec“, který získal obrovskou popularitu. A s nárůstem her jako legitimního způsobu výdělku budou hráči potřebovat vyhrazený řetězec, nejspíše sidechain osvědčené sítě. dApps s velkým využitím budou potřebovat vlastní řetězec, zejména kvůli zachování hlavního řetězce (jak bylo vidět, když hry jako CryptoKitties zvýšily transakční poplatky Etherea).
Zkoumání sidechains
Koncepce postranního chainu, navzdory teoretickým dohadům, však všechny (správně nasazené) implementace povedou k lepší škálovatelnosti, vyšší efektivitě a univerzálnosti vývoje.
Abychom to zjednodušili, existují dva široké typy sidechainů. První kategorií jsou případy, kdy existuje „potomek“ „mateřského“ blockchainu. V tomto případě bude podřízený řetězec obvykle přebírat aktiva a atributy z mateřského řetězce. To je ideální pro vývojáře, kteří chtějí použít existující blockchainy k testování dApps. Stačí vytvořit podřízený řetězec/sidechain a vyzkoušet, jak funguje.
Druhou kategorií jsou stejně příbuzné sidechainy. V tomto případě je každý sidechain rovnocenný a může mít svůj vlastní nativní token. Bez ohledu na typ sidechainu se mezi nimi budou aktiva snadno vyměňovat. To má mnoho důsledků pro decentralizované obchodování, protože by to snížilo potřebu používat k výměně aktiv komoditní obchodní páry.
Stojí za zmínku, že sidechainy stále potřebují vlastní uzly a validátory. Vývoj infrastruktury je stále prvořadý. Bez škálování základní architektury jen tak nezískáte zvýšenou škálovatelnost (tento bod je v internetových diskusích často opomíjen nebo nedostatečně zdůrazňován).
Souvisejícím bodem je, že sidechainy potřebují také silné zabezpečení. Jeden řetězec může být méně bezpečný než jiný. Přicházejí však řešení jako služby, které mají tyto nedostatky odstranit.
Výhody sidechains
Výhody těchto sidechains by měly být zřejmé. Nejprve řekněme, že máte projekt, který nabízí konkrétní produkty Web3. Vaše zákaznická základna se rozšiřuje, ale stále vám zůstává stejný základní blockchain. Můžete vytvořit sidechain, upravit jej tak, aby odpovídal potřebám odlišné podmnožiny zákazníků, a voalá: Neomezené, přizpůsobené rozšiřování pro specifickou kategorii klientů.
Sidechainy jsou ideální pro testování a vývoj. Přesná testovací replika existujícího řetězce k vyzkoušení nových funkcí. Snaha o dosažení konsensu mnoha zúčastněných stran je ve světě blockchainu noční můrou, hard forky a upgrady sítě vyžadují spoustu zdrojů (fyzických i duševních, s mnoha vášnivými debatami). Nasazení sidechainu umožňuje přímé experimentování s tím, co by bylo nejlepší, namísto pouhého řečnění a dohadů prostřednictvím online debat.
Je zřejmé, že sidechainy jsou ideální pro škálovatelnost, proto vznikl tento článek. Některé typy transakcí lze přesunout na sidechain určený speciálně pro tento účel. To může odlehčit první síti, což ji zase zrychlí a zlevní. V konečném důsledku sidechainy zefektivňují transakce, což je nejdůležitější prvek pro šíření webu3.
Výhod sidechainů je mnohem více. Mimo jiné umožňují provozovat vlastní síť validátorů, vytvořit token pro herní síť, odměňovat uživatele různými způsoby, řídit ceny transakcí a kontrolovat rychlost aplikací.
Jak brzy budou sidechainy nasazeny?
Sidechainy se již nasazují. MetaApes, založený na nesmírně populární hře Age of Apes (přes 1 milion instalací), byl nedávno spuštěn jako Binance Application Sidechain (BAS). Stávající hry Web2 lze snadno převést na Web3 prostřednictvím softwarových vývojových sad, přičemž pro podporu sítě jsou k dispozici specializované sidechainy. Nejedná se o technologii budoucnosti, ale o technologii současnou.
Případy použití samozřejmě sahají daleko za hranice her, ale právě zde jsme nyní svědky velkého pohybu vzhledem k existujícím uživatelským základnám a fanouškům, kteří milují hry, ale neustále jim brání obavy ze škálovatelnosti v podobě vysokých poplatků a nízkých rychlostí.
Sidechainy, nebo jak se budou označovat, se pravděpodobně rozšíří a stanou se novou průmyslovou normou – dříve, než si možná myslíte.
Zdroj:
https://forkast.news/cryptos-biggest-problem-not-volatility-scalability/