Úvod
S pojmem metavers jste se mohli setkat už dávno, poprvé ho ve svém díle “Snow Crash” použil spisovatel Neal Stephenson a to už v roce 1992.
Metavers
Metavers je v populárních dílech zobrazován jako digitální říše, která vypadá podobně jako skutečný svět, která je generovaná počítačem. Pokud chcete vidět jak by takový metavers mohl vypadat, můžete se podívat na některé z filmů jako jsou Matrix či Ready Player One.
Dnešní technologie stále není na takové úrovni, aby vytvořila realistické virtuální světy. Lidé si sice mohou dopřát výlety do digitálního prostředí prostřednictvím souprav VR, jako je například rodina zařízení Meta (dříve označovaná jako Oculus) společnosti Facebook, ale tato prostředí se podobají stále více videohrám než reálnému světu.
Některé současné videohry, například Fortnite, mají atributy ve stylu metaverzu – hráči mohou vlastnit postavičky, oblečky a tak dále. Uživatelé zde hrají za kustomizované postavy, které mohou chatovat s ostatními hráči.


Důležitost metaversu
Neexistuje jediný vlastník internetu, ale mnoho nejcennějších organizací na světě jsou technologické společnosti, které mají na internetu veliký vliv.
Metavers jako další vývojový stupeň internetu má potenciál stát se další velkou pracovní platformou. Aspirující pracovníci budou mít přístup k metaverzu bez ohledu na svou geografickou polohu nebo socioekonomické zázemí, čímž se zapojí do ekonomiky virtuální práce s vysokou přidanou hodnotou. Díky větší funkčnosti, příležitostem a dosahu se metavers s velkou pravděpodobností stane vysoce lukrativní obsahovou platformou.
Noví účastníci budou mít také šanci vybudovat si ve nově vzniklém metaversu velké množství příznivců. Kromě toho bude zapotřebí vytvořit nové společnosti, které budou spravovat nové technologie. Ty zahrnují mimo jiné zpracování plateb, ověřování totožnosti, zabezpečení a technologie pro doručování reklam.
Sedm základních vlastností
Persistence – ve smyslu nikdy nekončícího, nezastavitelného digitálního světa, který může pokračovat až do nekonečna.
Synchronicita – metavers je živoucí zkušeností, která existuje pro každého v reálném čase.
Přístupnost – možnost zapojení do digitální reality, konkrétní události, místa nebo činnosti je otevřena všem bez omezení souběžně.
Ekonomická funkce – podobně jako v současném internetu budou mít i jednotlivci možnost vytvářet podniky, vlastnit, investovat nebo prodávat zboží a služby.
Rozsah – metaverse bude zkušeností, která bude zahrnovat soukromé i veřejné sítě v digitálním i fyzickém světě. Bude také obsahovat otevřené a uzavřené platformy.
Interoperabilita – s daty, obsahem, předměty a aktivy bude možné obchodovat nebo je využívat na různých platformách. Například vyzdobená zbraň z Fortnite může sloužit jako dárek pro přítele z Facebooku.
Příspěvky – metavers je či bude naplněn obsahem a zážitky vytvořenými širokou škálou přispěvatelů. Tito přispěvatelé sahají od jednotlivců přes neformálně organizované skupiny až po velké komerční organizace.
Facebook – Meta
Mark Zuckerberg říká, že metavers je další krokem evoluce ve vývoji sociálních sítí, který překonává statické uživatelské profily, jež lidem umožňují zveřejňovat pouze fotografie, videa a komentáře. Aby se do něj lidé dostali budou muset používat soupravu VR, nebo brýle pro rozšířenou realitu, které umožní přenos digitální reality do reálného světa. Další možností je zde použití nejmodernějších projekčních systémů, které vytváří realistické hologramy.
“Když budete hrát hru se svými přáteli, ucítíte jako byste byli společně v jiném světě a ne jen sami u počítače.” řekl Zuckerberg. “ A když budete na schůzce v metaverzu, budete mít pocit, že jste přímo v místnosti a navazujete oční kontakt, máte společný pocit prostoru a nedíváte se jen na obrazovku.
Architekti by mohli ve svých fyzických kancelářích zobrazovat digitální návrhy budov. Přátelé by mohli využívat metavers k návštěvě koncertů, aniž by museli měnit svou fyzickou polohu.
Lidé by mohli používat několik digitálních avatarů, kteří by je reprezentovali: vážnější avatar pro práci, uvolněný avatar pro posezení s přáteli a fantastický avatar jako robot při hraní videoher.
Nové ekonomické systémy založené na kryptoměnách a digitálních sběratelských předmětech známých jako NFT by lidem umožnily nakupovat a prodávat zboží a služby.
Metavers by také změnil způsob, jakým lidé komunikují s chytrými telefony nebo brýlemi rozšířené reality, řekl Zuckerberg. Dále uvedl, že lidé by mohli provádět akce gesty, nebo dokonce uskutečnit věci jen tím, že na ně pomyslí.